torsdag 22 april 2010

What's wrong with the world

Ibland kan livet kännas helt underbart och allting känns som att det flyter på när det kommer till skolan, vännerna, familjen etc. Men sedan så stöter man på saker som tar en tillbaka till verkligheten igen. Till den ibland så hjärtlösa, svart-vita verklighet. Nyligen när jag satt vid Facebook(väldigt addicting) så hamnade jag på en grupp vid namn
NEJ TACK! till moské i Sverige
.

I början tänkte jag okej, folk får väl tycka vad de vill osv. Jag fortsatte att kolla runt lite bland kommentarerna och jag blev chockad....så himla chockad! Aldrig i hela mitt liv har jag sett mer förnedrande, oallmänbildade, smutsiga och grova kommentarer. Och ändå så här dessa personer mage att kalla sig "demokratiska och icke-rasister"

T ex en vanlig ung tjej vid namn Susanna Svensson skrev:

Otroligt att kvinnor som förmodligen kommer att få sitta i källaren i bygget(moskén) käftar för att den ska få byggas....
Ewa svensson
jag e då ingen rasist för min sons far råkar ligen vara just muslim , och det att jag nu har barn med en av dessa muslimer räcker gott för mig att inte vilja ha hit mer av den sortens religion hit , än mindre deras jävla kyrkor. är vi i deras länder ell bor där får vi fan inte ens fira jul , det måste isf ske med persienner nere , och Aldin påstod att man var för feg för att delta i demonstrationen , detta är jag då verkligen inte ...feghet ligger inte i min natur alls

När jag nu väljer dessa citat är det för att det är de mest "vänliga" jag hitta. Men det som är mest skrämmande är ju deras medlemsantal, ca 32000. Skrämmande med tanke på vad de skriver i själva gruppen. Klart rasistiska och diskriminerande kommentarer. Hur som helst, det som stör mig allra mest är ändå invandrarna som smörar så mkt för att försöka vara "svensk". De skriver saker som: Du har faktiskt kommit hit så Vi måste anpassa oss osv. Får jag fråga, Vad hände med din identitet? Försvann den på flygplanet hit eller? Det är en sak att anpassa sig men en annan att förlora sig själv totalt och assmileras och försöka vara något som inte ens självaste Jimmie Åkesson vet vad det är, Att vara svensk. Oavsett hur blont du färgar håret eller dansar runt midsommarstången är du udda. Avvikande. Sticker ut. Inse faktum.

Och de personer som  skriver "Vi får inte bygga kyrkor i deras länder "osv. Sist jag kollade var dessa länder för det första inte demokratiska och för det andra, för det andra-, Hur kan man jämföra ett land som Sverige med ett land som Irak eller Saudiarabien ? De är inte ens i närheten av varandra. För det tredje så vill jag bara säga att varför bryr ni er ifall ni får bygga kyrkor eller inte i dessa länder ifall ni ändå inte ens är religösa och påpekar så fint hela tiden att ni är ateister eller sekulära?


Människors idioti har inga gränser. Det går inte och förklara. Hur man kan välja att vara så trångsynt eller fördomsfull. Det värsta är ju ändå inte de som är rasister öppet för dem vet man vart man har ifall. De värsta är smygrassarna. De är överallt:Bakom dig i kön till bankomaten, sittandes bredvid dig i t-banan eller helt enkelt din lärare, kollega,vän osv. Det är det jobbigaste. Att inte veta vem man slåss mot. Man kämpar mot det osynliga....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar